Wierzytelności, które powstają online wymagają różnych działań. Właśnie dlatego chciałbym omówić kwestię takich wierzytelności w szczególności w kontekście działania firm pożyczkowych.
Poniższy tekst jest kierowany do firm pożyczkowych, działających online. Został on opublikowany w nr 4/2016 kwartalnika Związku Firm Pożyczkowych „PROMERITUM„.
Jest kolosalna różnica pomiędzy wierzytelnościami powstałymi offline i online
Wierzyciele masowi rzadko zwracają uwagę na to skąd pochodzi wierzytelność i traktują tego typu należność jak każdą inną. Często ten sam błąd popełniają osoby zarządzające działami windykacji przenosząc dane procesy zarządzania wierzytelnościami z jednej firmy do drugiej, nie zwracając uwagi na środowisko w jakim działa taka firma. A to błąd, ponieważ w pierwszej kolejności powinniśmy mocno przeanalizować źródło naszej należności.
W przypadku wierzytelności powstałej w Internecie (szczególnie umowy pożyczki zawierane drogą elektroniczną) powinniśmy traktować ją w zupełnie inny sposób niż wierzytelności ze świata offline. Podstawą są oczywiście dane jakimi dysponuje wierzyciel. I tutaj dużo firm pożyczkowych stara się dokonywać szczegółowych weryfikacji ograniczających próby typowych wyłudzeń, poprzez podanie fałszywych danych.
Wierzytelności, gdy nie warto dzwonić i pisać
Nasz dłużnik to ktoś dobrze zaznajomiony z nowymi technologiami, skoro zdobył się na pożyczenie pieniędzy w Internecie (o ile zrobił to osobiście). Owszem, wezwanie pisemne i tak powinniśmy wysłać ale dopiero na etapie kierowania sprawy do sądu, a właściwie przed jej skierowaniem. Na samym początku warto korzystać z dostępnych narzędzi online i SMS. Jakich narzędzi online?
Mowa tutaj nie tylko o oczywistej komunikacji SMS, ale także o nowoczesnych narzędziach jakim jest np.: moduł do negocjacji online. Jak to działa?
Negocjacje online to miejsce niezależne w Internecie, które ułatwia komunikację w bardzo dostępny i prosty sposób (łatwe logowanie bez rejestracji, suwaki wizualizujące kwotę umorzenia i wysokość rat). Wierzyciel określa tylko ile czasu mają trwać negocjacje i składa propozycję ugody dłużnikowi.
Dłużnik otrzymuje wiadomość SMS i email, i ma 24 godzinny dostęp do swojego panelu w którym składa swoją propozycję.
Skuteczność zawarcia porozumienia sięga 42%, a to bardzo dużo, jeżeli chodzi o tak proste i praktycznie zautomatyzowane narzędzie. Skuteczność jest tak wysoka ponieważ:
– Niezależna platforma do negocjacji online firmowana jest przez markę zewnętrzną a nie firmę udzielającą pożyczki. Wpływa to na większe zaufanie dłużnika do takiego rozwiązania i zamyka drogę do formułowania zarzutów dotyczących np. wysokości odsetek pożyczki.
– Komfort dłużnika. Tego typu kanał dotarcia do dłużnika jest dla niego zdecydowanie mniej stresujący i znacznie bardziej wygodny niż odebranie telefonu czy odpisanie na email, nie mówiąc już o odpisaniu na list wysłany pocztą.
Nie licz na wpis w BIG-u
Jak wskazują raporty przedstawiane przez biura informacji gospodarczej, dzięki wpisowi dłużnika do tego typu biur, określony procent spłaca należność. Tylko jak BIG-i to badają? Każdy, kto miał do czynienia z dłużnikami działającymi w sieci wie, iż dłużnik kompletnie sobie nic nie robi z wpisu do BIG-u. Nawet jeżeli zostanie wpisany, nadal może normalnie funkcjonować w obrocie gospodarczym, a co ciekawe czasem taki dłużnik posiada nawet certyfikaty mające wskazywać na jego rzetelność. Oczywiście jakiś procent dłużników zwraca uwagę na tego typu wpisy, jednakże efektywność tego narzędzia jest różna i dużo mniej skuteczna niż nowoczesne rozwiązania.
Dobrze mieć wiedzę
Gdy dysponujemy danymi dłużnika, które jednak są niepełne lub zmieniły się, niezbędny jest profesjonalny skip tracing. Niestety sporo firm pożyczkowych, nie posiada specjalistów mogących wykorzystać najnowocześniejsze narzędzia do skip tracingu, a te co istnieją, raczej opierają się wyłącznie na podstawowych funkcjach wyszukiwarek online.
Warto porównać się z profesjonalistami działającymi online.
W windykacji wierzytelności online, należy szczególną uwagę zwrócić na treść samych pism i wiadomości które kierujemy do dłużników. Istotną sprawą jest dla nich informacja o krokach jakie podejmujemy i co ważniejsze jakie podjęliśmy. Mam tu na myśli głównie czynności, które należy zawsze podjąć, współpracując z firmą windykacyjną działającą online, jakim jest np.: wpis na giełdę wierzytelności. Nie należy się w takim przypadku obawiać się utraty zaufania przez innych klientów, a raczej zwiększamy tutaj wiarygodność naszej konsekwencji w oczach dłużnika. To rodzi w nim obawę ziszczenia się kolejnych kroków o których go informujemy (sąd, komornik itp.).
Według naszych doświadczeń, warto współpracować z firmami windykacyjnymi oferującymi nowoczesne narzędzia, nawet w systemie porównawczym z wewnętrznym działem windykacyjnym w firmie. To zawsze korzystnie wpływa na wyższą skuteczność ściągania należności i jakość podejmowanych czynności wobec naszego, jakby nie było klienta.
Bardzo interesujący artykuł! Mam nadzieję, że nigdy nie będę musiała sprawdzać opisanych utaj metod w praktyce. Czekam na więcej podobnych wpisów i pozdrawiam.